Zelfmotivatie voor de ondernemer

Zelfmotivatie voor de ondernemer – De passie levend houden en doelen bereiken ♥♥♥♥

Dit boek had méér aandacht verdiend in de tijd dat het nog niet bij De Slegte lag. Het is een gunstige uitzondering op wat er voor ondernemers verschijnt, om verschillende redenen. Ten eerste gaat het nu eens níet over starten, maar over doorgaan. Ten tweede geeft het ruime aandacht aan de ondernemer zélf (en niet aan diens managementstijl of zo). En ten derde erkent het dat solo-ondernemen een keuze is, en niet per se een stadium op weg naar personeel. En al ben ik het niet altijd helemáál met de aanpak van auteur Martin Edic eens, het boek als geheel is absoluut een verademing.

Motivatie als motor
“Dit boek gaat over de vraag hoe je jezelf kunt motiveren.” Edic ziet ‘jezelf motiveren’ als basisvaardigheid én als sleutel tot succes als zelfstandig ondernemer. Hij noemt allerlei oorzaken, van groot tot klein, die de motivatie kunnen ondermijnen. De ene ondernemer kan slecht plannen, en komt daardoor steeds in de knoop. Een ander ziet ‘het grote doel’ niet voor zich of mist het zelfvertrouwen om aan een doel te werken. Het lukt Edic wonderwel om aan de grote én de kleine ‘demotivatie-factoren’ aandacht te geven. En de boodschap is duidelijk: denk niet dat de motivatie vanzelf langskomt – daar moet je zelf aan werken.

Toekomstperspectief
De eerste stap is volgens Edic: een heldere blik op waar je naartoe wilt. Dat maakt dat je grote en kleine obstakels in een groter verband ziet. Nu ja, dat is geen nieuws, maar de aanpak die Edic kiest is dat wel. Het bepalen van je doelen en het opstellen van het actieplan is namelijk het sluitstuk van het boek, en niet het beginpunt. Dat geeft ruimte om eerst drie andere ‘pijlers van motivatie’ te behandelen. En zo heb je al heel wat motivatie gewonnen voordat je met de taaie klus van doelen stellen aan de slag gaat.

Vier pijlers van motivatie
Edic behandelt vier stappen op weg naar nieuwe motivatie. Het begint met Zelfkennis: inzicht in je eigen kwaliteiten, wie je bent en wat je doet. En hoe dat door anderen gewaardeerd wordt. De tweede stap is: je gewoontes in kleine stapjes veranderen, en de veranderingen systematisch evalueren en plannen. De stap daarna is: een motivatie-strategie ontwikkelen, met behulp van de bronnen risico, geld, concurrentie en verveling. Hier werpt Edic een aardig nieuw licht op wat meestal als ‘boosdoeners’ worden beschouwd. En het laatste onderdeel – de vierde pijler – is dus het stellen van doelen op langere termijn.

Langs lijnen van geleidelijkheid
Het boek is heel concreet en praktisch, en dus direct bruikbaar. Het is lekker ‘down to earth’. Geen hoogdravende doelstellingen, geen Grootste Ommezwaai, maar stap voor stap de gewoontes die je in de weg zitten, veranderen. Zonder dat je een week op de hei hoeft te gaan zitten navelstaren.
En tegelijkertijd maakt Edic het niet mysterieuzer dan het is: “Je hoeft geen grootheid te zijn om bijzondere dingen van de grond te krijgen. Het enige wat je nodig hebt is zelfvertrouwen, energie en een gezonde dosis motivatie.” En Edic belooft te laten zien hoe je die dingen in jezelf kunt vinden.
Hij slaagt daar knap in.

Direct te gebruiken
Tussen de bedrijven door passeren allerlei concrete tips de revue. Aan die tips is duidelijk te zien dat Edic weet waar ondernemers in de praktijk over struikelen. Zo geeft hij tips over het tijdig innen van facturen, en manieren om even uit het werk te stappen. Soms is het verband met de ‘motivatiepijler’ waar zo’n tip behandeld wordt, een beetje ver te zoeken. Daar lijkt de waarde van de tip zwaarder te wegen dan de structuur van het boek. De tips zijn goed genoeg – maar het terugvinden van zo’n tip wordt zo wel lastig. Een index had dit nadeel kunnen ondervangen, maar die zit er helaas niet in.

Kritische kanttekening
Een kritische kanttekening tot slot. Soms wil Edic net iets te veel van het goede. Net als bij de praktische tips, doet hij soms té hard zijn best om zijn ervaring te delen met de lezer-ondernemer. En dat leidt op een paar plaatsen hinderlijk af van de grote lijn. Ook hier geldt echter: wát hij te vertellen heeft, snijdt hout. Dus het zij hem vergeven. Het is zeker geen reden om Edic ongelezen te laten.

Maud de Vries

Martin Edic, Uitgeverij Elmar 1999, in de ramsj voor € 6,99. Oorspronkelijke titel: Selfmotivation voor de self-employed, 1997

Interesse in dit bijzondere boek? Het is alleen nog te koop bij De Slegte – én bij Charta. Ik heb een paar dozen uit de ramsj gered, dus je kunt het boek bij mij bestellen en thuisgestuurd krijgen. Je betaalt dan EUR 10,76 voor het boek en de verzending. Stuur een mail naar charta@xs4all.nlom te checken of er nog exemplaren beschikbaar zijn.

  1. No comments yet.

  1. No trackbacks yet.